Ποια είναι τα βήματα για να στήσετε ένα επιτυχημένο ηλεκτρονικό κατάστημα;
Εάν διαβάζετε αυτό, πιθανότατα θέλετε να δημιουργήσετε ένα επικερδές ηλεκτρονικό κατάστημα. Ίσως έχετε ήδη ένα προϊόν στο μυαλό σας και θέλετε να ανοίξετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για να το πουλήσετε στον κόσμο. Ή ίσως δεν έχετε ακόμα ένα προϊόν, αλλά βλέπετε τις δυνατότητες της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου (εκτιμάται ότι οι πωλήσεις στο διαδίκτυο έως το 2020 θα φτάσουν τα 27 τρισεκατομμύρια δολάρια) και ψάχνετε να πάρετε ένα κομμάτι της δράσης.
Όποια και αν είναι η περίπτωση, έχουμε κάποια καλά νέα: δεν υπήρξε ποτέ καλύτερος χρόνος για να ξεκινήσετε μια επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οι λύσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και το διαδίκτυο έχουν ισοπεδώσει τον ανταγωνισμό και έχουν μειώσει τα εμπόδια ώστε τα δημιουργικά, επιχειρηματικά άτομα να μπορούν να ξεκινήσουν και να αναπτύξουν μια επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου με ευκολία.
Η πρόκληση, όμως, έγκειται στη δυσκολία που μπορεί να αντιμετωπίσετε όταν ξεκινάτε. Οι σημερινοί επιχειρηματίες έχουν τόσες πολλές επιλογές, και υπάρχει ένας τόνος πληροφοριών εκεί έξω, που καθίσταται σχεδόν αδύνατο να καταλάβετε ποιες ενέργειες πρέπει να πραγματοποιήσουν και με ποια σειρά ώστε να αποκτήσουν ένα επιτυχημένο e-shop.
Εάν βρίσκεστε σε αυτήν την κατάσταση, συνεχίστε να διαβάζετε. Σε αυτόν τον περιεκτικό οδηγό, θα σας καθοδηγήσουμε σε όλα τα σημαντικά βήματα που πρέπει να λάβετε για να αποφύγετε τη συντριβή της επιχείρησή σας.
Κατοχύρωση domain
Σε αυτό το σημείο, μπορεί να έχετε ήδη ένα όνομα καταστήματος στο μυαλό σας. Ίσως να έχετε χαράξει το εμπορικό σήμα και το όνομα του domain σας. Αν ναι, τότε μπορείτε να προχωρήσετε στην κατοχύρωση του domain σας.
Ωστόσο, εάν δεν έχετε καμιά ένδειξη σχετικά με το όνομα τομέα που θα χρησιμοποιήσετε, ελέγξτε τους παρακάτω δείκτες:
Επιλέξτε ένα όνομα που εναρμονίζεται με αυτά που προσφέρεται. Ιδανικά, το όνομα τομέα σας θα πρέπει να λέει στους ανθρώπους τι είστε. Για παράδειγμα, ένα όνομα όπως το athostaxi.gr δίνει αμέσως στους ανθρώπους μια ιδέα για το τι προσφέρει η επιχείρηση (δηλαδή υπηρεσίες μεταφορών και ταξί για το όρος Άθως).
Στοχεύστε στο να είναι ξεκάθαρο το όνομα του domain σας. Παρόλο που υπάρχει πάντα χώρος για να είναι έξυπνο και μοναδικό, φροντίστε να καθιστά ποιο είναι το κύριο μήνυμα της επιχείρησής σας.
Φυσικά υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις σε αυτό. Πολλές επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει επιτυχείς και επικερδείς επιχειρήσεις χωρίς το domain τους να ξεκαθαρίζει τις δραστηριότητές τους. Το κατάστημα εμπορίας φυτικών προϊόντων plantpower.eu και το μεσιτικό γραφείο ikoepiloges.gr.

Δημιουργία E-shop/ Ηλεκτρονικού καταστήματος
Το ερώτημα στο οποίο καλείστε να απαντήσετε για να κατασκευάσετε το online κατάστημά σας είναι το εξής:
Θα διαλέξετε ένα έτοιμο template ή θα προχωρήσετε στην κατασκευή ενός εντελώς custom e-shop;
Αυτά που πρέπει να αναλογιστείτε όταν κάνετε αυτή την επιλογή είναι τα εξής:
- Έχετε ως στόχο την ανάπτυξη της εταιρικής σας ταυτότητας, της μοναδικότητας και του branding της επιχείρησής σας;
- Είναι σημαντική για εσάς η παρουσία και η εμφάνιση της ιστοσελίδας σας;
- Υπάρχει η πιθανότητα μετατροπής της ιστοσελίδας ή του περιεχομένου της μετά από ένα χρονικό διάστημα;
- Θέλετε να διαφοροποιηθείτε από τον ανταγωνισμό σας;
Αν η απάντηση στα παραπάνω είναι ναι τότε μάλλον ένα custom γραφιστικό είναι αυτό που χρειάζεστε.
Αν όμως βρείτε ένα έτοιμο template το οποίο καλύπτει τις ανάγκες σας τότε μειώνετε σημαντικό το κόστος δημιουργίας του e-shop σας ενώ ταυτόχρονα ελαττώνετε και ο χρόνος που απαιτείτε για το στήσιμο του.
Ανεξάρτητα από το αν θα είναι custom ή όχι το e-shop σας πολύ σημαντική είναι η πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου που θα εγκαταστήσετε στο site σας.
Στη SmartWebDesign συνιστούμε τη χρήση είτε του WooCommerce είτε του Magento.
Μέθοδοι πληρωμών
Για προφανείς λόγους, οι πληρωμές είναι ένα απίστευτα σημαντικό κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου. Για αυτό βεβαιωθείτε ότι δεν επιλέγετε μόνο την κατάλληλη μέθοδο πληρωμής(ή κατάλληλες) αλλά ότι λειτουργεί καλά με την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου σας, ικανοποιεί τους πελάτες σας και δεν τους αποτρέπει από το να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά.
Οι δημοφιλέστεροι μέθοδοι πληρωμών είναι:
Πιστωτική/Χρεωστική κάρτα
Αντικαταβολή
Paypal/Paysafe
Παράλληλα πρέπει να δωθεί ιδιαίτερη προσοχή στην τράπεζα που θα για τη λήψη των πληρωμών σας καθώς κάθε τράπεζα έχει το δικό της plugin που πρέπει να εγκατασταθεί στην ιστοσελίδας σας.

Ηλεκτρονικό κατάστημα: Ήρθε η ώρα να το προωθήσετε
Έχετε καθορίσει το domain σας, έχετε στήσει τη σελίδα σας και οι μέθοδοι πληρωμής σας είναι έτοιμοι. Τώρα όμως ήρθε η ώρα να φέρετε κόσμο στην ιστοσελίδα σας και να τους μετατρέψετε σε πελάτες σας.
Ας δούμε μερικές από τις πιο αποδοτικές μεθόδους προώθησης για νέα e-shop για να το επιτύχειτε αυτό:
SEO (Search Engine Optimization)
Ποιος είναι ο καλύτερος και πιο «φυσικός» τρόπος για να πάρετε τους ανθρώπους να βρουν το κατάστημά σας στο διαδίκτυο;
Να βεβαιωθείτε ότι εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης (Google, Bing κλπ.) στις λέξεις κλειδιά που σχετίζονται άμεσα με την επιχείρησή σας. Ο μόνος τρόπος για να το επιτύχειτε αυτό είναι μέσω του SEO.
Social Media
Ανεξάρτητα από το είδος του ηλεκτρονικού καταστήματος που διαθέτετε, υπάρχει μια καλή πιθανότητα ότι οι πελάτες σας να βρίσκονται στα social media. Το ερώτημα είναι ποια κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιούν; Ως ένας online κατάστημα, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να ρωτήσετε κατά τη σχεδίαση της social media στρατηγικής σας.
Κάντε μια μικρή έρευνα σχετικά με τις συνήθειες των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης των πελατών σας και στη συνέχεια καταλάβετε πού να εστιάσετε τις προσπάθειές σας.
Τα πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να θυμάστε είναι ότι τα 2 δημοφιλέστερα social media είναι, και προβλέπεται να παραμείνουν για αρκετό καιρό ακόμα, το Instagram και το Facebook με τους νέους να δείχνουν περισσότερο προτίμηση στο Instragram.
Μετρήστε την απόδοση του site σας
Το κατάστημά σας έχει στηθεί και οι προσπάθειες μάρκετινγκ σας φέρνουν κίνηση και πωλήσεις. Ήρθε η ώρα να εξετάσετε τα δεδομένα ηλεκτρονικού εμπορίου σας για να μετρήσετε τα αποτελέσματα και την απόδοση και να προχωρήσετε στις κατάλληλες βελτιωτικές κινήσεις.
Ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιείτε αυτό το βήμα μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τον τρόπο που έχει στήσει το ηλεκτρονικό κατάστημά σας και την πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου που χρησιμοποιείτε, αλλά συνήθως θα πρέπει να μπορείτε να λάβετε τα μεγέθη που χρειάζεστε εξετάζοντας τις αναφορές της πλατφόρμας σας καθώς και με τη χρήση του Google Analytics.

Αυτά είναι μερικά από τα κορυφαία μεγέθη που πρέπει που πρέπει να κοιτάξετε:
Επισκεψιμότητα
Πόσοι επισκέπτες λαμβάνετε ανά ημέρα, εβδομάδα ή μήνα; Πώς οι πελάτες βρίσκουν τον ιστότοπό σας (π.χ. αναζήτηση, κοινωνικά μέσα, ιστότοποι τρίτων); Πού βρίσκονται;
Εξετάζοντας την επισκεψιμότητα του ηλεκτρονικού καταστήματος σας, είστε σε θέση να απαντήσετε στις παραπάνω ερωτήσεις, ώστε να μπορείτε να κάνετε πιο έξυπνες επιχειρηματικές αποφάσεις.
Conversion rate
Το conversion rate σας δείχνει εάν οι άνθρωποι αγοράζουν τα προϊόντα σας.
Ένα χαμηλό ποσοστό μετατροπής μπορεί να υποδεικνύει ορισμένα θέματα.
Κάποια από αυτά θα μπορούσαν να είναι:
Λάθος στόχευση Marketing
Στοχεύοντας και φέρνοντας λάθος κοινό ξοδεύετε χρόνο και χρήμα για να αυξήσετε την επισκεψιμότητα της σελίδας για κόσμο που δεν θα σας αποφέρει έσοδα.
Θέματα με τη χρηστικότητα του site
Ίσως η ιστοσελίδας σας είναι πολύ αργή (συνήθως είναι πρόβλημα hosting και του server που φιλοξένει το ηλεκτρονικό κατάστημα) ενώ πολλές σελίδες δεν είναι φιλικές προς το χρήστη δυσκολεύοντας τον να πραγματοποιήσει κάποια αγορά ωθώντας τον να εγκαταλείψει την ιστοσελίδα.
Όποια και αν είναι η περίπτωση, εάν έχετε χαμηλό ρυθμό μετατροπής, ανακαλύψτε το πρόβλημα και προσπαθήστε να εντοπίσετε τον λόγο για να το αντιμετωπίσετε.
Cost per acquisition
Το CPA σας δείχνει πόσα χρήματα δαπανούνται για να αποκτήσετε πελάτες που πληρώνουν. Ο τύπος για να υπολογίσετε το CPA σας είναι το συνολικό κόστος καμπάνιας διαιρούμενο με τις μετατροπές.
Το CPA μετρά την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών μάρκετινγκ και διαφήμισης. Σας λέει εάν αξίζει να επενδύσετε σε μια καμπάνια ή σε ένα κανάλι και σας βοηθά να διαθέσετε ανάλογα με τον προϋπολογισμό σας.
Συμπέρασμα
Αυτά είναι τα βασικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για την δημιουργία μίας επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου.
Απαιτείται πολύ δουλεία για το στήσιμο και τη λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, όμως αν εφαρμόσετε επιτυχώς τα παραπάνω βήματα τα αποτελέσματα είναι τεράστια.
Χρειάζεστε βοήθεια για να στήσετε και να αναπτύξετε online την επιχείρησή σας;